Kerja Kosong

Wednesday, September 22, 2010

Konvokesyen 2010

Baru-baru ini saya telah menamatkan pengajian tertinggi saya iaitu Ijazah Sarjana Muda Sastera di Universiti Malaya(UM). Mengharungi 3 tahun di universiti sememangnya amat menarik sekali dalam hidup saya kerana berpeluang menyambungkan pelajaran di UM bermula pada tahun 2007. Saya melanjutkan pelajaran ke universiti ini selepas berjaya dalam peperiksaan STPM pada 2006. Terima kasih terutamanya kepada kedua ibu bapa saya dan juga keluarga dalam membantu dalam membuatkan kejayaan pada hari ini. Terima kasih juga kepada kawan2 dan cikgu2 di Sekolah Rendah Kebangsaan Dato Laksamana Raja Mahkota (DALARAMA) 1994-1999, Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Muda Musa Teluk Intan (SEMAJA) 2000-2004 serta Sekolah Menengah Horley Methodist Teluk Intan 2005-2006. Tiga sekolah ini tidak boleh saya lupa atas mendidik saya dalam pelbagai ilmu yang saya pelajari. Terima Kasih Semua.

Dalam melanjutkan pelajaran di UM selama 3 tahun telah mematangkan saya dalam pemikiran saya sebagai seorang mahasiswa. Saya telah mengambil jurusan major Sejarah dan minor Pengajian Asia Tenggara di Fakulti Sastera dan Sains Sosial. Saya telah menjadi sebahagian pelajar sejarah di Malaysia ini dan saya amat banggakan bidang ini yang saya minati sejak sek menengah lagi. Bidang sejarah telah menjadi bidang yang amat penting dalam dunia mana sekalipun. Ilmu dan Bidang Sejarah sentiasa hidup dan relevan dalam dunia ini.

Banyak ilmu yang saya pelajari di sini dan berpeluang belajar dengan para pensyarah yang amat hebat dalam pelbagai bidang ilmu. Berpeluang belajar dan berjumpa dengan para ilmuan akademik di UM sememangnya amat menarik. Para akademik yang saya minati dan mereka ini juga menjadi mentor saya di universiti antaranya ialah Tan Sri Prof Koo Kay Kim , Pro Dr Abdullah Zakaria Ghazali, Dr Azaharuddin, Dr.Zulkarnain, Dr Kamal, Prof Madya Joseph Fernando dan sebagainya. Saya di sini ingin mengucapkan ribuan terima kasih kpd tenaga pengajar di Jabatan Sejarah dan Jabatan Pengajian Asia Tenggara semasa saya belajar di sini dan juga terima kasih kpd kwn2 yang banyak membantu dalam masa 3 tahun ini.

Tamatnya saya belajar di UM pada hujung bulan 5 , 2010 dan Majlis konvokesyen saya telah diadakan pada 4/8/2010. Sedikit temuramah di bwh ini bersama dengan wartawan2 pada majlis konvokesyen ini. Pada masa saya Konvokesyen sesi penyerahan skrol di sampaikan Raja Muda Perak iaitu Dr.Nazrin Shah yang juga selaku Pro-Canselor UM. Best2...hehe..=)



Proud graduates 05-Sep-2010

Diagnosed with a nerve disorder due to a fall when he was barely three years old, Mohd Yakop Ikram, 23, never let his disability stop him from pursuing his passion.

"I have always loved football, unfortunately I cannot play the sport due to my disability, but I enjoy watching the games on TV and am a strong supporter of Manchester United!"

In fact, the recent Bachelor of Arts graduate, who majored in History and Asia Pacific Studies, is halfway through his application for a Masters degree in History, and hopes to be a lecturer one day.

"I like history because it teaches us many lessons, and it can be very interesting."

Mohd Yakop with his parents after receiving his scroll.
He said that despite his disability, lecturing would be something achievable.

"I believe if you work hard, nothing can stop you from pursuing your interest and doing well," Mohd Yakop said after receiving his scroll at a convocation ceremony at Universiti Malaya recently.

At the ceremony, UM pro-chancellor Raja Nazrin Shah said, "Universities have a tradition of being centres of discussion and forums for criticisms to be voiced democratically, to tackle issues objectively without prejudice or bias because each viewpoint presented is based on facts, data and truth."

He said that universities today have gone through a period of transformation in terms of the role they play.

"As a university financed by the nation's income, it should produce graduates that fulfil the agenda and vision of the country."

A total of 6,569 received their scrolls at the ceremony. Of that number, 192 are Bachelor of Economics graduates and 468 are Bachelor of Arts graduates.















No comments:

Post a Comment