Kerja Kosong

Sunday, September 19, 2010

Mata pelajaran perlu diubah : Pendidikan Sejarah mampu bina jati diri pelajar

BERITA HARIAN -9 September 2010-Mohd Yakop Ikram



TANGGAL 31 Ogos sudah berlalu, namun kita masih berada dalam suasana menyambut kemerdekaan kerana pada 16 September ini negara menyambut Hari Malaysia. Adakah rakyat Malaysia memahami apakah itu kemerdekaan yang kita capai selama ini ? Sejauh manakah semangat patriotik rakyat Malaysia dalam dunia moden sekarang ini ? Adakah mereka tahu perjuangan yang sukar perlu ditempuhi oleh pemimpin dan rakyat sebelum dan ketika memperjuangkan negara ini untuk mengecapi kemerdekaan 31 ogos 1957 ?

Pejuang yang diketuai Bapa Kemerdekaan, Tunku Abdul Rahman, berusaha keras untuk mendapatkan kemerdekaan dengan gabungan antara tiga kompenen parti kaum utama iaitu Melayu(UMNO), Cina(MCA) dan India(MIC) di bawah bumbung Perikatan. Gabungan ini bukan satu-satunya pihak yang menuntut kemerdekaan.

Parti Kemerdekaan Malaya dan kemudiaan Parti Negara yang diterajui Datuk Onn Jaafar turut sama menuntut kemerdekaan. Parti Perikatan melalui Tunku Abdul Rahman berjaya mengecap kejayaan dalam memerdekaan Tanah Melayu daripada penjajah British.

Sebenarnya bukan mudah untuk mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Gerakan mendapatkan kemerdekaan begitu mencabar sekali dengan banyak usaha , cabaran dan rintangan yang dilalui untuk mencapainya. Jika mahu diceritakan mengenai perjuangan kearah kemerdekaan begitu luas sekali dan hal inilah sepatutnya semua ini dipelajari oleh semua rakyat Malaysia.

Di dalam buku teks sekolah menengah amat kurang menceritakan secara terperinci mengenai kemerdekaan dan hal ini memberi satu gambaran yang tidak cukup luas kepada pelajar mengenai kemerdekaan yang sebenarnya. Justeru, skop pelajaran di sekolah perlu diubah dengan penambahan tertentu bagi melahirkan semangat patriotik jitu kalangan genarasi muda.

Selain itu, setiap tahun pelajar sekolah menyambut bulan kemerdekaan , tetapi adakah pengisiannya cukup ? Guru-guru di sekolah memainkan peranan penting mendidik pelajar memahami erti kemerdekaan sebenar.

Dalam masa yang sama, pengenalan mengenai Sejarah Tanah Air dan Kenegaraan perlu diperkenalkan dan dilakukan secara menyeluruh bagi rakyat memahami sejarah tanah air sendiri dengan lebih meluas.

Subjek sejarah perlu merangkumi penekanan mengenai kenegaraan dan tanah air bermula di bangku sekolah rendah lagi. Pelajaran sejarah tidak berhenti ketika di sekolah menengah tetapi diteruskan hingga ke pusat pengajian tinggi.

Pembelajaran Perlembagaan dan Undang-undang juga dilihat perlu diketengahkan pada masa ini kerana rakyat Malaysia masih ramai tidak memahaminya sebahagian daripada Rukun Negara yang sepatutnya difahami dan dikuasai.

Subjek sejarah perlu merangkumi penekanan sejarah mengenai kenegaraan dan tanah air yang mana perlu bermula sejak di bangku sekolah rendah lagi. Subjek sejarah ini juga tidak berhenti semasa sekolah menengah tetapi diteruskan di pusat pengajian tinggi.

Pembelajaran sejarah sejak awal pasti akan memberi satu impak positif yang akan memudahkan setiap rakyat menerima diri masing-masing atas paksi di bumi nyata. Kepentingan pendidikan sejarah amat penting dalam masyarakat Malaysia yang berbilang kaum.







1 comment:

  1. dari mohamad hafiz.
    bagus jugak hujah yg diberi, nampak setiap perenggan tu mcm satu overview utk satu tajuk yg boleh dikupas dgn lebih terperinci. mmg sejarah penting, tp mungkin dari sudut mana kita melihat sejarah tu pun penting jugak kan?

    ReplyDelete