Kerja Kosong

Wednesday, May 18, 2011

PALESTIN

Kenapa Palestin belum terbela!

PS-nasib umat Islam Palestin amat teruk sekali. masalah dunia Islam yg x bersatu mnjadi penyebab Islam itu lemah dan ditindas. Palestin semakin mengecil dgn Israel mengambil negara itu dgn rakus dan juga pembinaan penempatan haram Israel yg smkin mluas. Israel jahanam bersekutu kuat AS menybbkan pkara seumpama ini terus blaku. dimana hak asasi yg dilaungkan AS utk manusia..? kite smua tpgruh ideologi Barat yg berpentingn kpd mrka shaja. menyerang, membunuh, menangkap org yg dikatakan pengganas di ngra luar(negara berdaulat) dgn suka hati mereka. Dimana Keadilan ? kita mampu mencemuh, mengkritik tetapi tidak dpt berbuat apa2..kekejaman AS dan sekutunya tiada penghujung selagi ngra2 Arab umpanya bersatu dn mlwan AS. Jgn lagi wujud kebergantungan kpd ngra ini serta kerjasama dgn mrk. Perjanjian Damai Hamas-Fatah diharapkan memberi dimensi baru kpd ngra Palestin supaya dpt mylesaikan masalah rakyat Palestin.

MUNGKIN ramai yang tidak menyedari, kelmarin adalah tarikh yang begitu besar maknanya bukan sahaja kepada bangsa Palestin tetapi kepada dunia Islam seluruhnya.

Sabtu lalu merupakan ulang tahun ke-63 'Hari Nakba' atau 'Hari Mala Petaka' bagi bangsa Palestin apabila lebih 725,000 penduduk Palestin diusir dari tanah air mereka, manakala beribu-ribu terbunuh dalam perang Israel-Arab 1948 yang membawa kepada penubuhan Israel pada 14 Mei, 1948.

Sejak itu, bangsa Palestin hidup merempat di negara sendiri dan ditindas sehingga hari ini oleh rejim Zionis Israel. Kejatuhan negara Palestin di tangan Israel dalam Perang Israel-Arab pada 1948 selepas itu menjadi 'hari dukacita' dunia Islam apabila Masjidil Aqsa turut jatuh ke tangan Israel setelah Baitulmaqdis ditawan Israel dalam perang Israel-Arab pada 1967.

Pada 14 Mei lalu, beribu-ribu penduduk Palestin mengadakan demonstrasi bagi memperingati 'Hari Nakba' atau 'Hari Mala Petaka' itu - demonstrasi terbesar selepas Intifada. Demonstrasi bukan sahaja diadakan di bandar-bandar di wilayah Palestin tetapi juga di bandar Jaffa dekat ibu negara Israel, Tel Aviv.

Ia disertai oleh segenap lapisan penduduk Palestin termasuk kanak-kanak, wanita dan orang tua yang keluar ke jalan-jalan raya mengadakan tunjuk perasaan dan perhimpunan sambil mengibarkan bendera Palestin, sehingga menyebabkan berlaku pertempuran antara penduduk Palestin dan tentera Israel.

Ini juga kali pertama, penyokong Fatah dan Hamas yang berseteru selama hampir empat tahun bersatu, bersama-sama mengadakan demonstrasi bagi memperingati tragedi Nakba, selepas kedua-dua pihak menandatangani perjanjian damai pada 3 Mei lalu.

Demonstrasi serupa turut diadakan di dunia Arab termasuk di bandar pelabuhan Iskandariah di Mesir dan demonstrasi besar-besaran di Dataran Tharir di Kaherah, di bandar Shuneh di barat Amman di Jordan dan perkampungan Maroun el-Rass di sempadan Lebanon.

Malahan penduduk Palestin dan Syria bertindak lebih berani apabila menyeberangi sempadan Syria-Israel tanpa mempedulikan keselamatan diri dengan memanjat pagar keselamatan menuju ke Bukit Golan yang ditawan Israel dari Syria dalam perang Israel-Arab pada 1967. Mesej tunjuk perasaan itu bukan sekadar memperingati Hari Nakba tetapi juga bagi menuntut kemerdekaan bagi negara Palestin.

Kebetulan demonstrasi itu diadakan ketika dunia Arab sedang bergelut dengan gelombang kebangkitan rakyat di beberapa negara Arab untuk menyingkirkan kerajaan sedia ada dan bagi menuntut pembaharuan demokrasi.

Alangkah baiknya, jika gelombang tunjuk perasaan di dunia Arab pada masa ini dapat digabungkan dan ditujukan kepada musuh utama Israel daripada berbunuh-bunuhan sesama sendiri.

Persengketaan bangsa Arab sesama sendiri tidak menguntungkan dunia Islam sebaliknya menguntungkan Israel yang terselamat seketika ekoran pergolakan di rantau itu.

Oleh Mustafa Kamal Basri

No comments:

Post a Comment